Kaip skatinti vaiko vystymąsi pirmaisiais penkeriais metais?
Gyd. J. Gruodienė | 2022-04-25
Pirmieji penkeri metai sudaro pagrindą tolesniam sveikam vaiko
vystymuisi ir turi tiesioginę įtaką vaiko socialiniams įgūdžiams,
gebėjimui užmegzti artimus ryšius, gebėjimui atpažinti savo ir kitų
emocijas bei išmokti jas reguliuoti. Taigi, kaip mes galime skatinti
vaiko vystymąsi skirtingu raidos etapu?
Naujagimis
Suteikite naujagimiui pakankamai stimuliacijos iš aplinkos.
Kalbėkite su naujagimiu, rodykite jam žaislus (labiausiai tinka
ryškūs spalvoti, juodi ir balti, raudoni ir balti ir/ar garsą
skleidžiantys žaislai), žaiskite (pvz. kutenkite). Tokia
stimuliacija padeda naujagimiams lavinti pojūčius bei skatina
protinį vystymąsi.
Stiprinkite naujagimio raumenis.
Tai galite padaryti švelniai masažuodami naujagimio raumenis arba
trumpam paguldę jį ant pilvo (stiprina nugarą ir kaklą). Be to,
naujagimiai gulėdami ant nugaros ir mojuodami rankomis bei
besispradantys kojomis, stiprina galūnių raumenis.
Atsakykite, kai naujagimis verkia.
Tai kuria stiprų ryšį tarp jūsų ir naujagimio, kuris padeda jų
socialiniam ir emociniam vystymuisi.
Stiprinkite ryšį su naujagimiu.
Dažnai kalbėkite su naujagimiu, žaiskite su juo ir palaikykite akių
bei “oda su oda” kontaktą. Visa tai padeda naujagimiui jausti
saugumą bei meilę ir padeda sukurti stiprų saugų ryšį su artimais
žmonėmis.
Reaguokite į naujagimio pastangas bendrauti.
Jei naujagimis kelia triukšmą, atsakykite triukšmu arba žodžiais-
tai padeda jiems mokytis bendrauti. Tą patį darykite ir su šypsena-
atsakykite į jų šypsenas. Kai kalbate su naujagimiu, būkite gana
arti, kad jis galėtų matyti jūsų judančią burną. Taip pat
dainuokite, kalbėkite įvairais tonais ir garsais (pvz. šnabždėkite)
it stebėkite, kaip tai veikia naujagimio reakcijas.
Turėkite pastovią dienotvarkę.
Pastovumas padeda naujagimiams geriau vystytis - stenkitės maitinti
ir migdyti naujagimį panašiu metu kasdien.
Kūdikis
Suteikite galimybę fiziškai tobulėti.
Padėdami žaislus šiek tiek toliau nei įprastai, skatinkite kūdikius
siekti daiktų. Kai jiems sukanka 9–12 mėnesių, galite padėti jiems
išmokti vaikščioti laikydami už rankų arba duodami žaislinį vežimėlį
stumti.
Ugdykite klausymo įgūdžius.
Tai galite padaryti skleisdami skirtingus garsus, naudodami žaislus
su varpeliais ar skirtingais garso efektais ir grodami skirtingų
tipų muziką. Stebėkite, kaip kūdikis reaguoja, ir apdovanokite jį
šypsena bei apkabinimu. Be to, kalbėjimas su kūdikiu yra taip pat
labai naudingas-nors jis dar negali jums atsakyti, bet kalbėjimas su
juo lavina jo klausą, moko kalbos ritmų. Žaiskite su garsais (pvz.,
naudokite rimus ar pakartotines kopijas, pvz., „tum-tum“). Naudokite
paprastus sakinius – tyrimai parodė, kad kūdikiai mieliau bendrauja,
kai su jais būtent taip bendraujame nei kai su jais kalbama įprasta
„suaugusiųjų“ kalba (Fernald, 1985).
Jei jums sunku sugalvoti, ką pasakyti, pasakokite savo veiksmus, kai
rengiate, maitinate ir maudote vaiką arba skaitykite jam dideles,
spalvingas knygas, kalbėdami apie tai, kas vyksta nuotraukose.
Naudokite veido išraiškas ir gestus, kad padėtumėte jiems suprasti –
atminkite, kad jie dar nekalba jūsų kalba! Taip pat galite išmokyti
juos žodyno, aiškiai susiedami žodžius su objektais ir žmonėmis,
pavyzdžiui, paklauskite „kur yra tavo puodelis?“ ir pasakykite „čia
yra puodelis“, parodydami jiems daiktą.
Ar žinojai?
Šiame amžiuje televizija nemoko kūdikių kalbėti, net „lavinamosios“
programos – tyrimai parodė, kad kūdikiai neatsako į kalbą, kuri
sklinda iš mašinos, o tiesiog girdi ją kaip triukšmą (Kuhl, 2007).
Mokykite kūdikius.
Pavyzdžiui, parodykite jiems, kaip ploti ar vartyti knygų puslapius
arba perduoti daiktus iš vienos rankos į kitą, kai jie žiūri.
Pamatysite, kad jie galiausiai jus nukopijuos.
Suteikite daug galimybių žaisti.
Šiuo laikotarpiu žaidimai yra pagrindinis vaikų mokymosi ir
tobulėjimo būdas. Duokite jiems žaislus, su kuriais jie galėtų
žaisti patys ir tokiu būdu galėtų tyrinėti ir eksperimentuoti (pvz.
barškučiai).
Pagerėjus jų koordinacijai ir smulkiajai motorikai, leiskite jiems
statyti bokštus ar krauti žiedus, kad pagerintumėte rankų ir akių
koordinaciją. 6–9 mėnesių vaikams tokie žaidimai kaip „Kū-kū“ gali
pagerinti atmintį ir koncentraciją.
Apdovanokite ir nuraminkite.
Nepamirškite, kad net suspaudus girgždantį žaislą ar kratant
barškutį mažyliui reikia daug pastangų – apdovanokite juos
pagyrimais (ir žodžiais, ir apkabinimais). Kai jie dėl ko nors nėra
tikri, pavyzdžiui, būdami šalia nepažįstamų žmonių, nuraminkite
juos. Svarbu, kad kūdikiai jaustųsi saugūs ir pasitikintys savimi.
Lavinkite kognityvines funkcijas.
Jei jie nuolat numeta daiktus, toliau juos paimkite – tokiu būdu jie
mokosi apie priežastį ir pasekmę! Paskatinkite juos daug laiko
skirti tam tikrai užduočiai, kuri padeda susikaupti – tai jiems
padės ateityje pasiekti geresnių rezultatų mokykloje.
Todlerių amžius (1-3 metų)
Toliau laikykitės pastovios dienotvarkės.
Rutina padeda vaikui jaustis saugiai- turėkite pastovų laiką, kada
vaikas eina miegoti ir keliasi, kada yra pietų metas ir pan. Be to,
yra naudinga rytines užduotis atlikti ta pačia tvarka, pavyzdžiui,
keltis, apsirengti, pusryčiauti ir išsivalyti dantis. Taip pat
vaikams naudinga žaislų tvarkymą įtraukti į savo kasdienę rutiną–
tvarkymas gali padėti lavinti matematinius įgūdžius. Galite tai
pateikti kaip iššūkį, pvz., „Lažinuosi, kad negalite sutvarkyti visų
žaislų per 1 minutę“.
Skaitykite kiekvieną vakarą.
Skaitymas vaikui ir kalbėjimas apie knygą yra vienas geriausių būdų
vaiką mokyti žodyno. Tai taip pat padeda jiems susieti garsus su
rašytiniais žodžiais, lavina jų kūrybiškumą, gerina pažinimo raidą
ir raštingumą, todėl vėliau mokykloje bus lengviau mokytis.
Ribokite televizijos žiūrėjimo laiką.
Rekomenduojama vaikui leisti žiūrėti televizorių ne daugiau nei
pusantros valandos per dieną. Bet net ir šiuo metu labiausiai
naudinga, jei būsite su savo mažyliu ir kalbėsite apie tai, ką
žiūrite. Tyrimai parodė, kad tai padeda vaikams labiau lavinti savo
kalbą (O’Doherty ir kt., 2011). Tiesą sakant, kuo daugiau valandų
vaikai praleidžia žiūrėdami televizorių, tuo mažiau jie lavina savo
kalbos įgūdžius, nes praleidžia mažiau laiko bendraudami su žmonėmis
(Zimmerman, Christakis & Meltzoff, 2007).
Ramiai reaguokite į jų emocijas.
Šiuo laikotarpiu vaikai patiria daug įvairiausių emocijų ypač pykčio
priepuolius. Tačiau atminkite, kad esate jų elgesio pavyzdys –
nepraraskite kontrolės reaguodami. Verčiau nuraminkite juos,
pasakykite, kad suprantate, kaip jie jaučiasi, o kai jie nurims,
pabandykite pakalbėti, kodėl jie taip jautėsi. Be to, galite tokio
pokalbio metu ir pamokyti vaiką kažko naujo, pvz., jei jie
susierzino, kad turi dalintis žaislu su kitu vaiku, paaiškinkite,
kodėl kartais turime dalytis, ir pagirkite būsimą gerą elgesį.
Vaikams naudingi tokie aiškūs paaiškinimai, ką daryti, o ko ne. Be
to, padedant jiems išspręsti problemas, lavinamas jų pažintinis
vystymasis.
Leiskite mokytis nepriklausomybės.
Leiskite jiems patiems apsirengti ir nusirengti, net jei tai
užtrunka ilgai (pirkite drabužius, kuriuos būtų lengva užsisegti),
leiskite jiems pasirinkti, ką jie nori dėvėti kiekvieną dieną.
Duokite jiems nedidelį krepšį, kad galėtų ką nors neštis, kai einate
apsipirkti, arba leiskite jiems padėti paruošti pietus ir išdalyti
porcijas – tai taip pat padeda fiziniam vystymuisi.
Trijų - keturių metų vaikai
Leiskite vaikams laisvai išreikšti visas emocijas.
Nors vaikai retsykiais verkia, kai mums atrodo nėra jokios
priežasties jiems verkti, mes vis viena turime suteikti jiems
saugumo jausmą ir leisti tuo metu išreikšti visas turimas emocijas.
Negėdinkite jų ir nesakykite, kad jie turi liautis verkti ir būti
drąsūs- tiesiog palaikykite juos ir būkite šalia.
Padėkite vaikams tapti socialesniems.
Mokykite vaiką bendravimo taisyklių, pavyzdžiui, nepertraukti, kai
kitas kalba, ir pagirkite, kai gražiai elgiasi. Kai vaikas susiranda
naujų draugų, parodykite susidomėjimą, klausinėkite apie naujus
draugus. Tokiu būdu parodysite vaikui, kad yra gerai susirasti naujų
draugų ir skatinsite toliau jų ieškoti. Be to, padrąsinkite vaiką
prisijungti prie mažų žaidimo grupių.
Skatinkite vaiko vystymąsi kiekvienoje srityje.
Toliau kas vakarą skaitykite vaikams pasakas, padėkite jiems
perpasakoti istorijas ir tokiu būdu padėdami jiems lavinti atmintį.
Taip pat žaiskite atminties žaidimus., pvz., klausinėjimas, ką
vaikas nuveikė praėjusią savaitę, yra geras atminties išbandymas
vaikams. O kad vaikas toliau tobulėtų, mokykite vaiką skirstyti
daiktus į kategorijas (pvz., pagal daikto formą ar spalvą),
klauskite jo „kuo man reikia pjaustyti obuolį?“ arba „į ką pilti
tavo pieną?“.
Duokite vaikui atlikti paprastus darbus.
Tai padidina vaikų pasitikėjimą savimi, net jei užduotis yra
palyginti nedidelė, pavyzdžiui, surūšiuoti kojines. Prašydami jų
atlikti darbus ar tvarkytis, būtinai duokite jiems paprastas
instrukcijas, pvz., „įdėk batus į krepšį“.
Supažindinkite vaiką su “platesniu” pasauliu.
Išėjus su vaikais pasivaikščioti, į biblioteką ar pasižiūrėti į
gaisrinę ar policijos komisariatą, jie daugiau išmoksta apie aplink
vykstantį gyvenimą ir tokiu būdu gerina pažintinės funkcijos.
Keturių - penkių metų vaikai
Pradėkite vaiką mokinti skaityti, bet neperspauskite.
Vartykite drauge knygas ir mėginkite drauge mokytis skaityti
paprastus žodžius, mokykitės parašyti savo vardą. Tačiau stenkitės
nespausti jų mokytis skaityti ir rašyti, kol jie tam nepasirengę.
Būkite aktyvūs drauge su vaikais.
Dabar, kai jie gali daugiau judėti, užsiimkite drauge fizine mankšta
– maudykitės, žaiskite futbolą, šokite ar eikite į parką.
Gerinkite jų kalbos supratimą.
Galite su vaikais žaisti rimavimo žaidimus ir klausti, kurie žodžiai
rimuojasi su „katė“. Paprašykite jų sugalvoti žodžius,
prasidedančius ta pačia raide, kad pagerintume jų supratimą apie
raides. Kurkite drauge su vaikais įvairiausias istorijas,
paklauskite jų, kodėl, jų nuomone, kažkas atsitiko arba kas gali
nutikti toliau, tokiu būdu skatindami vaiko vaizduotę ir
praturtindami jo žodyną.