Kaip skatinti vaiko vystymąsi pirmaisiais penkeriais metais?

Gyd. J. Gruodienė | 2022-04-25

Pirmieji penkeri metai sudaro pagrindą tolesniam sveikam vaiko vystymuisi ir turi tiesioginę įtaką vaiko socialiniams įgūdžiams, gebėjimui užmegzti artimus ryšius, gebėjimui atpažinti savo ir kitų emocijas bei išmokti jas reguliuoti. Taigi, kaip mes galime skatinti vaiko vystymąsi skirtingu raidos etapu?

Kaip skatinti vaiko vystymąsi?

TURINYS:

Naujagimis

Suteikite naujagimiui pakankamai stimuliacijos iš aplinkos.
Kalbėkite su naujagimiu, rodykite jam žaislus (labiausiai tinka ryškūs spalvoti, juodi ir balti, raudoni ir balti ir/ar garsą skleidžiantys žaislai), žaiskite (pvz. kutenkite). Tokia stimuliacija padeda naujagimiams lavinti pojūčius bei skatina protinį vystymąsi.

Stiprinkite naujagimio raumenis.
Tai galite padaryti švelniai masažuodami naujagimio raumenis arba trumpam paguldę jį ant pilvo (stiprina nugarą ir kaklą). Be to, naujagimiai gulėdami ant nugaros ir mojuodami rankomis bei besispradantys kojomis, stiprina galūnių raumenis.

Atsakykite, kai naujagimis verkia.
Tai kuria stiprų ryšį tarp jūsų ir naujagimio, kuris padeda jų socialiniam ir emociniam vystymuisi.

Stiprinkite ryšį su naujagimiu.
Dažnai kalbėkite su naujagimiu, žaiskite su juo ir palaikykite akių bei “oda su oda” kontaktą. Visa tai padeda naujagimiui jausti saugumą bei meilę ir padeda sukurti stiprų saugų ryšį su artimais žmonėmis.

Reaguokite į naujagimio pastangas bendrauti.
Jei naujagimis kelia triukšmą, atsakykite triukšmu arba žodžiais- tai padeda jiems mokytis bendrauti. Tą patį darykite ir su šypsena- atsakykite į jų šypsenas. Kai kalbate su naujagimiu, būkite gana arti, kad jis galėtų matyti jūsų judančią burną. Taip pat dainuokite, kalbėkite įvairais tonais ir garsais (pvz. šnabždėkite) it stebėkite, kaip tai veikia naujagimio reakcijas.

Turėkite pastovią dienotvarkę.
Pastovumas padeda naujagimiams geriau vystytis - stenkitės maitinti ir migdyti naujagimį panašiu metu kasdien.

Kūdikis

Suteikite galimybę fiziškai tobulėti.
Padėdami žaislus šiek tiek toliau nei įprastai, skatinkite kūdikius siekti daiktų. Kai jiems sukanka 9–12 mėnesių, galite padėti jiems išmokti vaikščioti laikydami už rankų arba duodami žaislinį vežimėlį stumti.

Ugdykite klausymo įgūdžius.
Tai galite padaryti skleisdami skirtingus garsus, naudodami žaislus su varpeliais ar skirtingais garso efektais ir grodami skirtingų tipų muziką. Stebėkite, kaip kūdikis reaguoja, ir apdovanokite jį šypsena bei apkabinimu. Be to, kalbėjimas su kūdikiu yra taip pat labai naudingas-nors jis dar negali jums atsakyti, bet kalbėjimas su juo lavina jo klausą, moko kalbos ritmų. Žaiskite su garsais (pvz., naudokite rimus ar pakartotines kopijas, pvz., „tum-tum“). Naudokite paprastus sakinius – tyrimai parodė, kad kūdikiai mieliau bendrauja, kai su jais būtent taip bendraujame nei kai su jais kalbama įprasta „suaugusiųjų“ kalba (Fernald, 1985).
Jei jums sunku sugalvoti, ką pasakyti, pasakokite savo veiksmus, kai rengiate, maitinate ir maudote vaiką arba skaitykite jam dideles, spalvingas knygas, kalbėdami apie tai, kas vyksta nuotraukose. Naudokite veido išraiškas ir gestus, kad padėtumėte jiems suprasti – atminkite, kad jie dar nekalba jūsų kalba! Taip pat galite išmokyti juos žodyno, aiškiai susiedami žodžius su objektais ir žmonėmis, pavyzdžiui, paklauskite „kur yra tavo puodelis?“ ir pasakykite „čia yra puodelis“, parodydami jiems daiktą.

Ar žinojai?
Šiame amžiuje televizija nemoko kūdikių kalbėti, net „lavinamosios“ programos – tyrimai parodė, kad kūdikiai neatsako į kalbą, kuri sklinda iš mašinos, o tiesiog girdi ją kaip triukšmą (Kuhl, 2007).

Mokykite kūdikius.
Pavyzdžiui, parodykite jiems, kaip ploti ar vartyti knygų puslapius arba perduoti daiktus iš vienos rankos į kitą, kai jie žiūri. Pamatysite, kad jie galiausiai jus nukopijuos.

Suteikite daug galimybių žaisti.
Šiuo laikotarpiu žaidimai yra pagrindinis vaikų mokymosi ir tobulėjimo būdas. Duokite jiems žaislus, su kuriais jie galėtų žaisti patys ir tokiu būdu galėtų tyrinėti ir eksperimentuoti (pvz. barškučiai).
Pagerėjus jų koordinacijai ir smulkiajai motorikai, leiskite jiems statyti bokštus ar krauti žiedus, kad pagerintumėte rankų ir akių koordinaciją. 6–9 mėnesių vaikams tokie žaidimai kaip „Kū-kū“ gali pagerinti atmintį ir koncentraciją.

Apdovanokite ir nuraminkite.
Nepamirškite, kad net suspaudus girgždantį žaislą ar kratant barškutį mažyliui reikia daug pastangų – apdovanokite juos pagyrimais (ir žodžiais, ir apkabinimais). Kai jie dėl ko nors nėra tikri, pavyzdžiui, būdami šalia nepažįstamų žmonių, nuraminkite juos. Svarbu, kad kūdikiai jaustųsi saugūs ir pasitikintys savimi.

Lavinkite kognityvines funkcijas.
Jei jie nuolat numeta daiktus, toliau juos paimkite – tokiu būdu jie mokosi apie priežastį ir pasekmę! Paskatinkite juos daug laiko skirti tam tikrai užduočiai, kuri padeda susikaupti – tai jiems padės ateityje pasiekti geresnių rezultatų mokykloje.

Kūdikis vaikšto

Todlerių amžius (1-3 metų)

Toliau laikykitės pastovios dienotvarkės.
Rutina padeda vaikui jaustis saugiai- turėkite pastovų laiką, kada vaikas eina miegoti ir keliasi, kada yra pietų metas ir pan. Be to, yra naudinga rytines užduotis atlikti ta pačia tvarka, pavyzdžiui, keltis, apsirengti, pusryčiauti ir išsivalyti dantis. Taip pat vaikams naudinga žaislų tvarkymą įtraukti į savo kasdienę rutiną– tvarkymas gali padėti lavinti matematinius įgūdžius. Galite tai pateikti kaip iššūkį, pvz., „Lažinuosi, kad negalite sutvarkyti visų žaislų per 1 minutę“.

Skaitykite kiekvieną vakarą.
Skaitymas vaikui ir kalbėjimas apie knygą yra vienas geriausių būdų vaiką mokyti žodyno. Tai taip pat padeda jiems susieti garsus su rašytiniais žodžiais, lavina jų kūrybiškumą, gerina pažinimo raidą ir raštingumą, todėl vėliau mokykloje bus lengviau mokytis.

Knygelė Ribokite televizijos žiūrėjimo laiką.
Rekomenduojama vaikui leisti žiūrėti televizorių ne daugiau nei pusantros valandos per dieną. Bet net ir šiuo metu labiausiai naudinga, jei būsite su savo mažyliu ir kalbėsite apie tai, ką žiūrite. Tyrimai parodė, kad tai padeda vaikams labiau lavinti savo kalbą (O’Doherty ir kt., 2011). Tiesą sakant, kuo daugiau valandų vaikai praleidžia žiūrėdami televizorių, tuo mažiau jie lavina savo kalbos įgūdžius, nes praleidžia mažiau laiko bendraudami su žmonėmis (Zimmerman, Christakis & Meltzoff, 2007).

Ramiai reaguokite į jų emocijas.
Šiuo laikotarpiu vaikai patiria daug įvairiausių emocijų ypač pykčio priepuolius. Tačiau atminkite, kad esate jų elgesio pavyzdys – nepraraskite kontrolės reaguodami. Verčiau nuraminkite juos, pasakykite, kad suprantate, kaip jie jaučiasi, o kai jie nurims, pabandykite pakalbėti, kodėl jie taip jautėsi. Be to, galite tokio pokalbio metu ir pamokyti vaiką kažko naujo, pvz., jei jie susierzino, kad turi dalintis žaislu su kitu vaiku, paaiškinkite, kodėl kartais turime dalytis, ir pagirkite būsimą gerą elgesį. Vaikams naudingi tokie aiškūs paaiškinimai, ką daryti, o ko ne. Be to, padedant jiems išspręsti problemas, lavinamas jų pažintinis vystymasis.

Leiskite mokytis nepriklausomybės.
Leiskite jiems patiems apsirengti ir nusirengti, net jei tai užtrunka ilgai (pirkite drabužius, kuriuos būtų lengva užsisegti), leiskite jiems pasirinkti, ką jie nori dėvėti kiekvieną dieną. Duokite jiems nedidelį krepšį, kad galėtų ką nors neštis, kai einate apsipirkti, arba leiskite jiems padėti paruošti pietus ir išdalyti porcijas – tai taip pat padeda fiziniam vystymuisi.

Vaikas

Trijų - keturių metų vaikai

Leiskite vaikams laisvai išreikšti visas emocijas.
Nors vaikai retsykiais verkia, kai mums atrodo nėra jokios priežasties jiems verkti, mes vis viena turime suteikti jiems saugumo jausmą ir leisti tuo metu išreikšti visas turimas emocijas. Negėdinkite jų ir nesakykite, kad jie turi liautis verkti ir būti drąsūs- tiesiog palaikykite juos ir būkite šalia.

Padėkite vaikams tapti socialesniems.
Mokykite vaiką bendravimo taisyklių, pavyzdžiui, nepertraukti, kai kitas kalba, ir pagirkite, kai gražiai elgiasi. Kai vaikas susiranda naujų draugų, parodykite susidomėjimą, klausinėkite apie naujus draugus. Tokiu būdu parodysite vaikui, kad yra gerai susirasti naujų draugų ir skatinsite toliau jų ieškoti. Be to, padrąsinkite vaiką prisijungti prie mažų žaidimo grupių.

Skatinkite vaiko vystymąsi kiekvienoje srityje.
Toliau kas vakarą skaitykite vaikams pasakas, padėkite jiems perpasakoti istorijas ir tokiu būdu padėdami jiems lavinti atmintį. Taip pat žaiskite atminties žaidimus., pvz., klausinėjimas, ką vaikas nuveikė praėjusią savaitę, yra geras atminties išbandymas vaikams. O kad vaikas toliau tobulėtų, mokykite vaiką skirstyti daiktus į kategorijas (pvz., pagal daikto formą ar spalvą), klauskite jo „kuo man reikia pjaustyti obuolį?“ arba „į ką pilti tavo pieną?“.

Duokite vaikui atlikti paprastus darbus.
Tai padidina vaikų pasitikėjimą savimi, net jei užduotis yra palyginti nedidelė, pavyzdžiui, surūšiuoti kojines. Prašydami jų atlikti darbus ar tvarkytis, būtinai duokite jiems paprastas instrukcijas, pvz., „įdėk batus į krepšį“.

Supažindinkite vaiką su “platesniu” pasauliu.
Išėjus su vaikais pasivaikščioti, į biblioteką ar pasižiūrėti į gaisrinę ar policijos komisariatą, jie daugiau išmoksta apie aplink vykstantį gyvenimą ir tokiu būdu gerina pažintinės funkcijos.

Keturių - penkių metų vaikai

Pradėkite vaiką mokinti skaityti, bet neperspauskite.
Vartykite drauge knygas ir mėginkite drauge mokytis skaityti paprastus žodžius, mokykitės parašyti savo vardą. Tačiau stenkitės nespausti jų mokytis skaityti ir rašyti, kol jie tam nepasirengę.

Būkite aktyvūs drauge su vaikais.
Dabar, kai jie gali daugiau judėti, užsiimkite drauge fizine mankšta – maudykitės, žaiskite futbolą, šokite ar eikite į parką.

Gerinkite jų kalbos supratimą.
Galite su vaikais žaisti rimavimo žaidimus ir klausti, kurie žodžiai rimuojasi su „katė“. Paprašykite jų sugalvoti žodžius, prasidedančius ta pačia raide, kad pagerintume jų supratimą apie raides. Kurkite drauge su vaikais įvairiausias istorijas, paklauskite jų, kodėl, jų nuomone, kažkas atsitiko arba kas gali nutikti toliau, tokiu būdu skatindami vaiko vaizduotę ir praturtindami jo žodyną.

Vaikas ant dviračio